torsdag 14 juli 2011

Det där med att vara en tränande medelålderskvinna...

Förra året i oktober anmälde jag mig till en tävling på gymet där jag går : PT-fighten. Man skulle träna 12 veckor med en personlig tränare valfritt antal ggr/vecka beroende på vilket pt-paket man valde. Alla tävlande fick göra samma tester:

  • plankan - hur länge man kunde stå
  • jägarvila - hur länge man kunde stå
  • vikt
  • armhävningar - hur många man kunde
  • springa, eller gå 3 km på tid.
För att vinna skulle man ha gjort den bästa %:ella förbättringen och på så vis tävlade alla på samma premisser. Jag tvekade länge innan jag anmälde mig, mest för att jag tyckte det var pinsamt att vara en medelålders, fet, slutkörd, otränad kvinna. Men så tänkte jag... det här är min chans!

Den 4 oktober gick startskottet och vi satte oss ner på PT:ns kontor och gick igenom mina mål... Jag kände mig helt nollställd. Vad då mål? Ja, så här kan jag inte fortsätta och nu gäller det att göra något åt saken och jag behöver hjälp - det är mitt mål typ. 

När jag ställde mig på vågen och jag insåg att jag igen vägde mer än jag någonsin vägt och att jag var FET, FETARE, FETAST var en förödmjukande och "härlig" start. Resten av testerna gick som i en dimma...!

Sedan började upplägget: PT-träning 2 ggr/vecka och sedan träna själv minst 3 ggr/vecka. Fokus var att klara och förbättra testerna och öka förbränningen rejält. Jag låg i som bara den. Medan veckorna gick insåg jag att jag ville vinna! Jag insåg 48 år gammal att det faktiskt bor en vinnarskalle i mig! Vem är hon, hon som vill vinna, tänkte jag - henne har jag aldrig träffat förut. 

Jag fick boxas, jogga, styrketräna och härja runt så att svetten lackade och allt under överseende av den fantastiska Pt:n A. Efter 12 veckor stod jag - den medelålderskvinnan som segrare i fighten och slog 8 andra tävlande! Jag vann en presentcheck på 4000:- för att handla träningskläder! Pt:n A var mäkta stolt!

Jag vann!!! Fy tusan vad jag är bra! Jag insåg att jag behöver fortsatt hjälp så jag tränade en gång i veckan med pt:n A under 20 ytterligare veckor och nu håller jag på att träna själv.

Jag inser att jag måste träna för att orka vara jag i många år framöver. Jag fyller 50 år i januari 2012 och då tusan ska jag vara i bästa möjliga form! 

Jag har många ytterligare kilon jag behöver gå ner, men jag är påväg! Jag har under hela Pt-fighten intalat mig själv att jag inte kan springa, för att jag är för tung...! Då har min Pt A sagt att jag går och bär omkring på ett hjärnspöke. Jag kan precis göra vad jag vill bara jag bestämmer mig har han vänligt men mycket bestämt tutat i mitt öra.

Nu har jag bestämt mig för att jag är en kvinna som joggar, så nu är det bara så! Förutom att jogga styrketränar jag. Mina veckor ser ut enligt följande:

Jogga 3 ggr/vecka
Styrketräna 2 ggr/vecka.

Mitt första mål är att jogga 3 km utan att stanna och att jag ska kunna göra det flera gånger! Jag har gjort det så sent som i måndags! Men nu vill jag se att jag håller över tid. Jag vill också slå mitt "rekord" från Pt-fighten där jag gick och joggade 3 km på 23.29 , vilket innebär 7.76/km. Det har jag inte slagit igen...!

Det skall jag spränga i sommar!!! 

Nästa mål är att kunna springa 5 km utan att stanna! 

Nästa mål är att jogga 5 km utan att stanna. När jag kan det så sätter jag nya mål!!! Jag är en kvinna som joggar och tränar och som snart fyller 50! Way to go girl!!!


1 kommentar:

  1. Kul att läsa om din "resa". Heja Lisen, du är grym, grymmare, grymmast! Kram!

    SvaraRadera